Home AR en VR Ruimtelijke Audio in Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)

Ruimtelijke Audio in Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)

Geluid in AR is belangrijker en zal een grote rol spelen in de verdere adoptie

door ibraslimovic

Ruimtelijke audio, vaak aangeduid als 3D-audio (of 360° audio), is een technologie die geluiden creëert in een driedimensionale omgeving. Maar wat betekent dit precies voor Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) en waarom is het zo’n baanbrekende ontwikkeling?

Wat is Ruimtelijke Audio?

Stel je voor dat je in een bos staat. Je hoort vogels boven je zingen, het ritselen van bladeren achter je en het geluid van stromend water aan je rechterkant. Met ruimtelijke audio kun je deze geluiden precies lokaliseren, waardoor je het gevoel krijgt dat je echt in dat bos bent. Het gaat niet alleen om geluiden van links en rechts, maar ook van boven en beneden, voor en achter.

De Integratie van AR en Ruimtelijke Audio

AR streeft ernaar om digitale elementen naadloos te integreren in de echte wereld. Terwijl visuele elementen vaak de meeste aandacht krijgen, is audio net zo cruciaal voor een meeslepende ervaring. Ruimtelijke audio in AR kan een extra laag van realisme en diepte toevoegen aan applicaties.

Bijvoorbeeld, stel je voor dat je een AR-game speelt waarbij je een verborgen schat moet vinden. Met ruimtelijke audio kun je het geluid van de schat (misschien een zacht getinkel) horen en lokaliseren, waardoor je weet welke kant je op moet.

ruimtelijke 360 graden audio in Augmented en Virtual reality

Hoe Werkt Ruimtelijke Audio?

Ruimtelijke audio-systemen simuleren geluidsgolven uit de echte wereld met ongelooflijke precisie. Dit wordt bereikt door geluidstechnici die opnemen met binaurale opstellingen, waarbij twee microfoons tegelijkertijd audio vastleggen, wat resulteert in een 3D-geluid. Binaurale opnames repliceren hoe geluidsgolven reageren op omgevingen. Gespecialiseerde software en apparaten helpen geluidstechnici om ruimtelijke audio met precisie en helderheid vast te leggen en te reproduceren.

De toekomst van Luister-ervaringen

Immersieve technologieën zullen naar verwachting in complexiteit toenemen, waardoor de adoptie ervan zal stijgen. Deze tools vervoeren gebruikers naar ingewikkelde immersieve werelden, levensechte conferenties en uitgebreide realiteitsbioscopen.

Naarmate bedrijven zoals Netflix, Conquest VR, Sony, Apple en anderen ruimtelijke audietechnologieën adopteren, zal de vraag naar de oplossing enorm toenemen vanwege de rijke geluidskwaliteit die het biedt.

De mening van EarlyAdopters.be

Ruimtelijke audio is heel belangrijk; het is een krachtig hulpmiddel dat de AR- & VR-ervaring kan verbeteren en verdiepen. Voor ontwikkelaars en contentmakers biedt het een nieuwe manier om verhalen te vertellen en gebruikers te betrekken. Het is ook een echt beroep, ruimtelijke audio zal surround sound een nieuwe definitie geven.

Het maakt ook heel wat mogelijk. Het is een nieuwe manier van denken waar we even aan moeten wennen. Hier zijn wat toepassingen die mogelijk zijn door 360° audio in AR en VR:

  1. Gaming: Zoals eerder vermeld, kan ruimtelijke audio in AR-gaming spelers helpen zich meer ondergedompeld te voelen in de game-omgeving. Het kan ook worden gebruikt als een gameplay-mechanisme, waarbij spelers geluiden moeten lokaliseren om puzzels op te lossen of vijanden te vinden.
  2. Navigatie: In plaats van voortdurend naar een scherm te kijken voor aanwijzingen, kunnen AR-navigatie-apps ruimtelijke audio gebruiken om gebruikers te begeleiden. Een stem kan bijvoorbeeld vanuit de richting komen waarin je moet lopen.
  3. Onderwijs en Training: In educatieve AR-applicaties kan ruimtelijke audio worden gebruikt om de aandacht van de gebruiker te richten op specifieke punten van interesse of om een meer meeslepende leeromgeving te creëren.
  4. Entertainment: Bij het bekijken van AR-films of -shows kan ruimtelijke audio helpen om de kijker midden in de actie te plaatsen, waardoor ze zich meer betrokken voelen bij het verhaal. Een film kijken met je nieuwe Meta Quest 3 heeft zo een stapje voor op de surround sound in de woonkamer.

Er  zullen er nog heel wat zijn, maar dit artikel is ondertussen al lang genoeg. Het punt is duidelijk, ruimtelijke audio of 360° geluid binnen AR en VR is een zeer belangrijke innovatie. Het is één van de vele trends binnen AR in 2024. Agmented Reality, Virtual Reality of eerder Mixed Reality zal doorbreken … er staat ons nog veel te wachten.

You may also like